Tämä artikkeli on kirjoitettu lähinnä uusille puhujille ja puhujaksi aikoville henkilöille. Uusia puhujia on liittynyt hakukoneoptimoiduille myyntialustoillemme ennätysmäärä kevään 2023 jälkeen eikä into näytä laantuvan. Meidän myynnin ”Nooan arkkiin” riittää siis kysyntää. Useiden uusien puhujien kanssa käytyjen puhelinkeskustelujen myötä on tullut aika koostaa puhujien usein kysytyt kysymykset + omat visioni ensi vuodesta. Lähdetään liikkeelle.
Kuinka pitkiä puhujakeikat ovat kestoltaan?
Puhujakeikat ovat kestoltaan tyypillisesti 45-60minuuttia. Vuonna 2024: 30minuutin veto on yleisempi kuin 90minuuttia. Lyhyin myymämme keikka oli vuonna 2023 10minuuttia. Pisin myydyin webinaari on tällä hetkellä 3 tuntia , kyseessä oli interaktiivinen ChatGPT-koulutus, jotka ovat oikeastaan aina 2-3 tunnin mittaisia. Myimme toki myös koko päivän fasilitointeja ja esihenkilökoulutuksia. Haluaisimme myydä niitä lisääkin, mutta olemme tunnettu inspiroivien puheenvuorojen toimittaja ja se ei muutu miksikään vuonna 2024. Sen sijaan 2-4 tunnin työpajoissa on havaittavissa orastavaa kasvua ensi vuodelle. Puhujillamme on laaja kokemus näistä workshopeista ja 1,4-1,5-kertainen palkkio puheenvuoroon nähden maistuu toki myös hyvältä. Historian havinaa: Aloitin puhujamyynnin vuonna 2006 ja silloin ylivoimaisesti yleisin myyty tuote oli 90minuutin työhyvinvointiluento. Nykyihmisellä (Homosome sapiens) ei vaan keskittymiskyky riitä näihin tai sitten alkaa pää pilkkimään. 🙂
Miten pitkällä tulevaisuudessa minulle myyty keikka tyypillisesti on?
Tämä on hyvä ja toistuva kysymys uusilta puhujilta ja vastaan siihen nyt tyhjentävästi tämän hetken jakaumalla.
- 01-14 vrk aikaa keikkaan 5% myynnistä
- 15-30 vrk aikaa keikkaan 35% myynnistä
- 1-3 kk aikaa keikkaan 40% myynnistä
- 3-6kk aikaa keikkaan 20% myynnistä
Puhujabusiness on hektisempää kuin koskaan aikaisemmin Suomessa – kovin paljon se ei pysty enää tuosta kiristymään, mutta Suomen suosituimmat puhujat (80-120 keikkaa vuodessa tekevät) ovat lähes aina varattuja, jos lähellä olevia päivämääriä kysytään. Osaamme ennakoida: Olemme vahvistaneet eri teemojen puhujarostereita. Koska olemme trendien näköalapaikalla niin huomasimme jo vuonna 2022, että ”Uni & palautuminen” on nouseva teema ja siksi meillä on nyt syksyllä 2023 – kuuden loistavan unipuhujan verkosto alueella pääkaupunkiseutu, Pirkanmaa ja Turku ja joku heistä on aina käytettävissä ja valmiina lähtemään keikalle.
Tapahtumien suunnittelu tapahtuu viime tingassa
Kehun aina asiakasta, jos puhujaa kysellään yli 4kk päähän, koska se on aika harvinaista. Historian havinaa: Kerroin 2010–luvun alussa aina tarinaa fiksuimmasta asiakkaasta eli Porvoon kaupungista, joka tilasi työhyvinvointi puhujan 8kk päähän ja aina kävi puhujalle päivämäärä. Porvoo on fiksujen ihmisten kaupunki edelleen, mutta sielläkin on tapahtumasuunnittelun aikajänne pudonnut puoleen.
Onko webinaarimyyntiä enää koronan jälkeen?
Kun koronan ote ihmiskunnasta helpotti, niin livetilaisuudet tulivat ryminällä takaisin – myös Suomessa. Webinaarien hyödyt sekä webinaarityökalut tulivat tutuiksi, joten webinaareille riittää kuitenkin aina asiakkaita. Cool N Talk:in tilauskirjojen jakauma on vuoden 2023 marraskuussa seuraavanlainen: 85% livekeikkoja – 13% webinaareja – 2% videotallennemyyntiä. Ennustan vuodelle 2024, että webinaarien myynti kasvaa n. 15 prosenttiin , koska etätapaamiseen tarkoitettu teknologia on koko ajan tutumpaa ja parempaa ja mm suositut. kädet savessa – tyyppiset ChatGPT -koulutukset tehdään lähes poikkeuksetta etänä.
Iso muutos puhujatiedusteluissa 2024: Asiakas lähestyy puhujatoimistoja yhä useammin aihe ja teema edellä.
Kyselyiden määrä nousee koko ajan, koska asiakkaat kilpailuttavat hinnan nopeasti lukuisilla tarjouspyynnöillään ja tietävät saavansa laadukkaat ehdokkaat tunnetuilta puhujatoimistoilta. Koska ilman lisäarvon toimitusta puhujatoimisto ei saa seuraavana vuonna tarjouspyyntöä toistuvaan tapahtumaan.
Julkkispuhujia myydään edelleen paljon, mutta heidän prosentuaalinen osuus pienenee dramaattisesti. Sisään tulevien kyselyiden jakauma on ensi vuonna meillä:
30% – Puhujan nimi ja julkisuusarvo tärkeämpi kuin muut tekijät
70% – Aihe ja puhujan kompetenssi tärkeämpi kuin julkisuusarvo
Puhujan kompetenssi ratkaisee paljon
Hyvä esimerkki tästä trendistä ovat: ChatGPT – koulutukset – pätevä, asian osaava, innostava ja interaktiivinen kouluttaja on se mitä halutaan. Nimellä ei ole niin väliä – toki hyvien ChatGPT -kouluttajien maine kiirii kauas ja kalenterit täyttyvät eli he ovat matkalla julkkispuhujaksi. Samoin on käynyt/käymässä myös DEI-puhujille. Suomessa piirit ovat aika pienet. Puhuja on breikannut Suomessa mielestäni, kun hän tekee 40 maksullista toimeksiantoa vuosittain. Vain harva pystyy tähän – varsinkaan ilman puhujatoimiston myyntitukea.
Historian havinaa: Julkkispuhujat ovat puhuja-alan ammattilaisia ja he ovat uusiutumisen sekä tuotteistuksen mestareita. Esimerkiksi Mato Valtonen on suosittu edelleen ja hänellä on ollut 20 vuoden aikana ainakin 5 hyvää settiä: Motivaatio / Hyvä pomo – paha pomo / Arjen luovuus / Tekemisen meininki & Tekemisen jarrut / Tiimityö – saatko bändisi soimaan? Lisäksi Mato Valtonen tekee suosittuja TOMATO-keikkoja yhdessä puhujalegenda Tom Pöystin kanssa.
Cool N Talkin myyjien ja puhujien – osaaminen, asenne ja yhteispeli – auttavat puhujaa nousemaan suurempiin keikkamääriin.
Tuo mainittu 30%-70% – jakauma on myös Cool N Talkin ja puhujatori.fi – brändin pitkäjänteisen markkinoinnin (5 vuotta tehty tietyllä sabluunalla) tulosta. Nostamme uusia puhujiamme sekä aihekohtaisia blogejamme uutiskirjeisiimme koko ajan – mistä asiakas saa uusia puhujaideoita. Uudet puhujat ovat ehdotuksina tarjouksissa lähes aina. Puhujille kiitos myös: Innostava kuulijakunnalle räätälöity veto poikii loistavat palautteet ja seuraavan keikan myynti on astetta helpompaa, tästä hyvänä esimerkkinä on Katri Johansson, joka nousi vuodessa tuntemattomuudesta TOP20-puhujiemme listaukseen ja pysyy siellä pitkään. Hyvä Katri!
Puhekeikka voi tulla puhujalle jo seuraavalle päivälle
Hektisyys eli tapahtuman päivämäärän läheisyys ei meitä siis harmita, koska asiakas lähestyy meitä yhä enemmän aihe edellä. Hyvä puhuja löytyy aina joko 400 puhujaesittelyn tai 200 muun kovan luokan puhujakontaktin (yritysjohtajia, professoreita etc.) kautta. Nimi edellä kun tullaan kyselemään, niin silloin kannattaisi olla ajoissa liikkeellä – julkkis ei odota kotisohvalla keikkaa. 🙂
Kovan volyymin puhujavälityksessä sattuu ja tapahtuu aina välillä, koska välityksen kohteena ovat ihmiset. Puhujan sairastapauksia tulee yksi tai pari vuosittain. Siinä on tyypillisesti 24h aikaa hoitaa laadukas korvaaja paikalle. Minä ja kollegani olemme hoitaneet 95% Force majeure – tilanteista onnistuneesti maaliin asti. Asiakkaan tarve ja tapahtuma on keskiössä ja tyypillisin ratkaisu on, että paikan päälle menee n. 200e kalliimpi puhuja ja emme veloita asiakkaalta mitään extraa. Nipottaminen ei kuulu tyyliimme. Hyvin hoidettu kriisitilanne lujittaa asiakassuhdetta entisestään ja tuo 200e extra tulee jo ensi vuonna takaisin. Puhuja pysy kuitenkin terveenä – äläkä ylirasita itseäsi.
Englanninkielisten puhujakeikkojen osuus myynnistä Suomessa?
Aloitetaan historian havinalla heti alkuun: 2010-luvulla osuus oli n. 3% , sitten mentiin 10 vuotta n. 5% osuudella. Ja nyt luku on kasvussa 2023-2024: englanninkielisten vetojen osuus on Suomessa 8-10%. Näen tähän kolme selkeää syytä:
- Tiettyjen sektorien työvoimapula eli osaajia on otettu jo ulkomailta runsaasti.
- DEI-puhujaamme Aicha Manaita lainaten: ”Tulevaisuuden työelämä on monimuotoinen”:
- Post-Covid sekä teknologian kehitys: Korona-aikana totuimme teamssiin ja zoomiin. Nyt on luonnollista, vastuullista ja rahaakin säästävää pitää globaali online-tapahtuma esim. alueellisten paikallisella kielellä pidettyjen livetapahtumien sijaan. Monilla suurilla organisaatioilla on jopa jo omat lähetysstudiot.
Mitkä ovat keskeiset keinot, joilla puhujan englanninkielinen osaaminen tuodaan myyntiprosessissa esiin?
Suomalainen ei usko ennen kuin näkee. Eli videoklippi luennostasi voidaan liittää puhujaesittelyysi. Hallitsemme digimarkkinoinnin: Videoklippiä voidaan käyttää myös esim. Youtube- ja Facebook-markkinoinnissa. Näin isommat yleisöt tulevat tietoiseksi osaamisestasi. Ohessa suositun motivaatio- ja tiimityöpuhujan Kim Nyströmin videoklippi hänen 50minuutin studiovedostaan kansainväliselle yleisölle tammikuussa 2023.
Englanninkielisen puhujaesittelyn teko brittisivustollemme on tärkeä juttu – Tutustu Cool N Talk United Kingdomiin. Meillä on englannissa laadukasta digimarkkinointia ja 15 vuotta siellä asunut ammattimyyjä, joka hoitaa caset/kyselyt tilausvahvistukseen asti.
Puhujapalkkiot pysyvät ennallaan vuonna 2024
Puhujat määräävät omat puhujapalkkionsa. Nostopainetta puhujien palkkioissa on, koska inflaatio laukkaa. Toisaalta hyviä puhujia tulee koko ajan lisää ja siksi jo yksittäisen puhujatoimiston sisällä kilpailu puhekeikoista on kovaa ja asiakas vielä kilpailuttaa toimijat eli puhujatoimistot. Jotkut toimialat ovat jo auki tiukilla puhujabudjettien suhteen – mm rakennusala, mutta stressinhallintaa henkilöstölle tilataan sielläkin.
Trendaavat puhuja-aiheet 2024
- ChatGPT & tekoäly
- Stressinhallinta
- Ajanhallinta
- Tulevaisuuden työelämä – tulevaisuuden tutkijoilla riittää keikkaa
- Monimuotoisuus ja DEI-aiheet
- Tiimityö
- Henkilöbrändäys ja oman osaamisen sanoittaminen
- Vuorovaikutus – teemat , varsinkin karisma-aiheiset puhekeikat ovat nousussa
- Oman itsensä johtaminen
- Motivaatio-puheenvuorot eritoten uranvaihtajille ja työnhakijoille
- Uni & palautuminen
- Tunnelmamuotoilu ja työilmapiirin kehittäminen
- Asiakaspalvelu – varsinkin haastavat palvelutilanteet
- Vastuullisuus ja kestävä yhteiskunta
- Tulevaisuuden johtajan metataidot
- Kyberturvallisuus ja uhat
- Merkityksellinen työ
- Myyntikoulutukset
- Muutosjohtaminen
- Rohkeus
- Vihreä siirtymä
- Metaverse voi lyödä jo läpi 2024 vai meneekö sittenkin vuoden 2025 puolelle?
- Paneelikeskustelujen juontajille on kasvava kysyntä. Onhan Suomessa ensi vuonna presidentinvaalitkin Suomessa.
Inspiroivaa vuotta kaikille artikkelin lukijoille sekä puhujille toivotan keikkarikasta vuotta 2024.